Op welke manieren kan een gebruiker op de computers binnen een p2p netwerk sporen achterlaten?
Op welke manieren kan een gebruiker op de computers binnen een p2p netwerk sporen achterlaten?
Heel veel denk ik
Door alleen maar in-te-loggen zowieso lokaal al:
- profiel
- gebruikersnaam
- hashes
- aanlogtijden
En eventueel
shares
geopende bestanden
ingeplugde usb's
browser history/cache/cookies
enz. enz.
Is met net hoe je jou vraag opvat. Bedoel je sporen op het netwerk achterlaten of op de computers.
Ik denk dat jou vraag meer gericht is op het netwerk dus zal ik hier ook op ingaan..
Je hebt tools waarmee je precies de communicatie tussen netwerken kan bekijken, elk packetje wat overgaat kun je hiermee bekijken, de headers e.d. Natuurlijk kun je SSL/TLS packets (geencrypt dus) bij default niet zien maar dit is logisch zijn wel mogelijkheden als de encryptie slecht beveiligd is.
Kijk eens naar de tool wireshark, zelf gebruik ik deze tool voor het monitoren van netwerken, je kan er bv msn gesprekken mee uitlezen, web aanvragen komen voorbij. Elk protocol/pakketje dus. Ik denk dat het programma vrij voor zichzelf spreekt dus ik zou er ff naar kijken als ik jou was
To view this link please Register
ssl is ook wel te bekijken hoor gewoon mitm doen.
No trees were killed in the posting of this message, however a large number of electrons were terribly inconvenienced! "Portability is for people who cannot write new programs" - Linus Torvalds
Bookmarks