-
Administrator
Windows vista format overschrijft HD met zero's
Wat ik nog niet wist.. en toch wel belangrijk vindt en tegen kwam, is dat windows vista anders formateert dan zijn voorgangers zoals XP.
Bij XP zorgt hij ervoor dat de ruimte weer te overschrijven is, dus de data blijft staan.
Maar volgens microsoft is dit in vista veranderd bij een full format (geen quick format dus).
Bij een Full format overschrijft hij de HD met 0'n, deze duurt daarom ook langer. Ben benieuwd of dit echt zo is en is wel intressant om te onderzoeken aangezien formats in vista + 7 misschien anders dwars kunnen liggen ('vorm van wipen?'), al denk ik dat de meeste mensen quick format doen.
Zie de referentie van microsoft:
To view this link please Register
-
Administrator
Ik heb dit getest in Windows 7, ik heb een full format gedaan van een USB stick van 4 gig, hier stond nog data op, een paar drivers e.d. (zie afbeelding 1).
Daarna gewoon normale format (geen quick format..) in Windows 7 gedaan op de USB stick.
Image gemaakt met FTK imager.
Daarna ge-indexeert in Forensic Toolkit, deze kon inderdaad niets terug vinden, op een paar default dingen na, dus het klopt dat de Windows Vista/7 format je HD met 0'n overschrijft. Je vind niets terug met Forensic Toolkit
-
Wat misschien ook interessant is om hier in mee te nemen. Windows 7 heeft tegenwoordig functionaliteit om SSD schijven, als zij idle zijn, de free space terug te zetten naar 0. Hiermee wordt de snelheid van de SSD schijf verhoogd, maar zoals jullie al kunnen raden de informatie verloren.
To view this link please Register
-
Administrator
Daarom is het slim om de schijf zo snel mogelijk aan te koppelen op het moment dat je gaat imagen, de acquiry aanzetten en na het acquiren z.s.m. ontkoppelen.
Net als wat jij zegt, idle overschrijft hij het. Op het moment dat je aan het acquiren bent is hij niet idle, dus overschrijft hij het niet
Tags for this Thread